Rondom Alkmaar neergekomen geallieerde vliegtuigen

Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland in toenemende mate gebombardeerd door geallieerde vliegtuigen of waren er geallieerde activiteiten met vliegtuigen boven Nederland, zoals droppings, die waren vertrokken vanuit Engeland. Er waren vliegroutes in het luchtruim van Nederland en dus ook in die van Noord-Holland.

De Amerikanen vlogen hoofdzakelijk overdag, de Engelsen ‘s nachts.

Vanzelfsprekend probeerden de Duitsers zo veel als mogelijk te verhinderen dat vliegtuigen hun bommenlast boven Duitse fabrieken en steden konden lossen of de andere activiteiten konden uitvoeren. Met jachtvliegtuigen, vanaf in Nederland gelegen Fliegerhorsten zoals Leeuwarden en haar satelliet Flugplatz Bergen, en Flak (Flugabwehrkanone) werden in de loop van de oorlogsjaren meer dan 5.000 geallieerde vliegtuigen boven Nederland neergeschoten. Velen daarvan kwamen ook neer op het vasteland van Noord-Holland, en het direct daaraan grenzende gebied van de Noordzee en het IJsselmeer. In het begin van WO2 gingen er veel Nederlandse toestellen verloren; vooral aan de grond door Duitse bombardementen van de vliegvelden, maar ook in de lucht.

Vliegtuigbemanningen en hun functies aan boord

Pilot: hoogst in rang zijnde vlieger, verantwoordelijk voor het gehele toestel en de bemanning; meestal kwam hij pas in actie als hij de besturing van het toestel overnam voor het direct aanvliegen van het doel voor het afwerpen van de bommen.


Co-Pilot: de vlieger die het toestel naar het doel en weer naar huis bracht.


Bomb Aimer / Nose Gunner: bommenrichter / front schutter had een dubbele functie. Fungeerde onderweg als front schutter die als taak had om de sector van de horizon van 180° voor het toestel af te dekken maar kwam bij nadering van het doel als bommenrichter in actie en wierp de bommen af.


Engineer: boordwerktuigkundige die tijdens de vlucht verantwoordelijk was voor de goede werking van de motoren.


Back Gunner: bediende de koepel op de rug van het toestel waarmee de sector van 360° boven het toestel werd afgedekt.


Navigator: zorgde dat het toestel op koers bleef.


Wireless (radio) operator: onderhield de radioverbindingen met andere toestellen in de formatie en eventueel de thuisbasis.


Right en Left Waist Gunner: boordschutter aan de zijkant van het toestel die elk als taak had de sector van 180° aan hun kant af te dekken.


Belly Gunner: schutter in de koepel onder de buik van het toestel, die als taak had om de sector van 360° aan de onderzijde van het toestel af te dekken.


Tail Gunner: schutter in de staart, die als taak had om de sector van 180° achter het toestel af te dekken.

Rondom Alkmaar neergekomen en/of vernietigde toestellen

De volgende opsomming van neergekomen geallieerde toestellen is beperkt tot die, die zijn neergekomen in het gebied rondom Alkmaar. De datum is die van het neerkomen van het toestel. Tijd van vertrek en die van het neerkomen van het toestel zijn lokale tijden. Ook zijn de toestellen opgenomen die op de grond zijn vernietigd door Duitse bombardementen van vliegveld Bergen in de meidagen van 1940.


Alkmaar

26 juni 1943, Handley Page Halifax Mk V DK180

19 augustus 1944, Avro Lancaster Mk III PB148


Bergen

4 juli 1942, Douglas Boston Mk III AL741

25 november 1942, Vickers Wellington Mk IV Z1495

7 december 1942, North American P-51 Mustang Mk I AP212

27 april 1943, Vickers Wellington Mk X HE737

16 augustus 1943, Hawker Typhoon Mk Ib JP549

4 december 1943, Handley Page Halifax Mk V EB137

11 juni 1944, de Havilland Mosquito Mk XVI MM125


Bergen, vliegveld

10 mei 1940, Fokker C.V 654,

10 mei 1940, Fokker C.X 704, 707 en 710

10 mei 1940, Fokker G.1 Mercury 301, 304, 305, 313, 317, 331 t/m 333

13 mei 1940, Fokker G.1 Mercury 310


Castricum

17 mei 1943, Avro Lancaster Mk ED887

23 februari 1945, North American P-51D Mustang 44-14768


Driehuizen

20 december 1942, Avro Lancaster Mk I W4334

16 april 1945, Spitfire Mk IX NH425


Egmond aan den Hoef

15 september 1941, Hawker Hurricane Mk IIB Z3322

28 juli 1942, Douglas Boston Mk III AL765

31 juli 1942, Douglas Boston Mk III W8326

22 maart 1944, Republic P-47D Thunderbolt 42-75446


Heerhugowaard

2 juli 1940, Bristol Blenheim Mk IV P6895

4 januari 1944, Boeing B-17F Flying Fortress 42-30320


Heiloo

17 september 1942, Vickers Wellington Mk IV X9920


Limmen

8 september 1944, de Havilland Mosquito Mk VI HX811


Mijzen

23 juni 1943, Handley Page Halifax Mk V DK225


Schermer

16 december 1943, Avro Lancaster Mk III JB656

6 februari 1945, Consolidated B-24J Liberator 42-50505


Schermerhorn

21 juni 1944, North American P-51 Mustang 43-6952


Schoorl

30 januari 1944, Boeing B-17G Flying Fortress 42-31643


Uitgeest

22 oktober 1944, North American P-51D Mustang 44-13532


Ursem

29 juni 1944, Consolidated B-24H Liberator 41-28832


Warmenhuizen

26 maart 1942, Avro Manchester Mk 1a L7518


Zuid-Scharwoude

10 februari 1941, Hampden I X3001