26 Maart 1942

Avro Manchester Mk 1a L7518

Warmenhuizen

De Avro Manchester Mk 1a L7518 van 61 Squadron RAF, vertrekt de avond daarvoor om 20.45 van Woolfox Lodge Airfield met als doel Essen. De L7518 maakt onderdeel uit van een groep van 254 bommenwerpers (192 Wellingtons, 26 Stirlings, 20 Manchesters, 9 Hampdens en 7 Lancasters).

Op de terugreis wordt het toestel om 00.32 neergeschoten door Oberleutnant Helmut Lent in zijn Bf 110 nachtjager afkomstig van Fliegerhorst Leeuwarden.

De Manchester komt neer in polder Het Meertje bij Warmenhuizen. Bij deze crash kwamen vijf leden van de bemanning om het leven en brachten er twee, de rug- en staartschutter, het er levend vanaf door tijdig met hun parachute het toestel te verlaten.


Pilot: Plt Off John Ralph Hubbard RAF, Bergen

2nd Pilot: Plt Off Alastair William Buchan RAF, Bergen

Observer: Plt Off Robert Heggie RCAF, Bergen

Wireless Op./AG: Flt/Sgt John George Clelland RAF, Bergen

Wireless Op./AG: Sgt Albert Wallace Baker RAF, Bergen

2nd Air Gunner: Sgt Peter Jones RAF, krijgsgevangen

1st Air Gunner: Sgt Sgt Thomas Charles Stanley RAF, krijgsgevangen


Het relaas van een van de overlevenden:

Een groep van 254 bommenwerpers, bestaande uit 192 Wellingtons, 26 Stirlings, 20 Manchester, 9 Hampdens en 7 Lancasters, werd uitgezonden voor een operatie om Essen te bombarderen. Het was de grootste strijdmacht die tot nu toe tegen één doelwit werd gestuurd. Hoewel 181 bemanningen beweerden het doelwit te hebben gebombardeerd en velen van hen specifiek fabrieken van Krupps, toonde fotografisch bewijsmateriaal later aan dat dit niet het geval was. Veel vliegtuigen werden weggetrokken door een lokvuur, 18 mijl ten westen van Essen bij Rheinberg. Essen meldde dat daar slechts negen bommen en zo’n 700 brandbommen waren gevallen. Er werd ook gemeld dat er pamfletten op Essen waren gedropt. Een huis werd vernietigd, twee ernstig beschadigd, vijf mensen gedood en 11 gewond. Negen bommenwerpers gingen verloren, wat neerkwam op 3,5% van de groep.

Om 20.05 uur ging de eerste van de tien Manchesters van 61 Squadron, in de lucht, vijf minuten later gevolgd door de tweede. Enigszins verrassend was het dertig minuten later 20.40 voordat de derde Manchester vertrok, gevolgd door een interval van vijf minuten daarna door de anderen. Johnny Hubbard en zijn bemanning waren om 20.45 uur weg en kort daarna op weg naar Essen, zo'n 500 mijl naar het oosten. Bij de gebruikelijke bemanning ontbrak de eerder aanwezige 2e piloot Peter Joslin. Pilot officer Alastair William Buchan, amper 20 jaar oud en zijn eerste operationele vlucht, nam zijn plaats in.

Bron beide foto's: aircrew remembered.com

Om 21.55 was het doelwit in zicht, al brandend en gehuld in rook. Johnny Hubbard zette het vliegtuig in een rij en toen hij aan de vlucht begon, begon Bob Heggie, nu in zijn hoedanigheid van Air Bomber, instructies te geven aan Johnny. Ondanks het zware, nauwkeurige luchtafweergeschut om hen heen en talloze zoeklichten die potentiële slachtoffers uitkozen, liet Bob de bomlading vallen. Tot opluchting van de bemanning keerde omstreeks 22.05 Johnny terug naar de basis.

Terwijl ze constant uitkeken naar vijandelijke jagers stak het toestel de Nederlandse grens over en afgezien van het constant volgen van zoeklichten leek alles in orde. Maar bij het naderen van de kust van Noord-Holland gaf Peter Jones in het middelste bovenste torentje een waarschuwing voor een naderend vliegtuig vanuit het onderste kwartier waarop hij onmiddellijk het vuur opende. Op hetzelfde moment opende de aanvaller, een Me 110, ook het vuur, waarbij zijn machinegeweren en kanonnen kogels en granaten spuwden op de Manchester.

Ondertussen werd Tom Stanley in de achterste koepel geconfronteerd met een tweede Me110 die van achteren aanviel.

Toen hij zag dat de Manchester zwaar in brand stond en de intercom onbruikbaar bleek, verliet Peter Jones zijn toren. Hij ontdekte dat het vliegtuig ernstig beschadigd was, grote gaten had en in totale wanorde verkeerde. Op weg naar voren vond hij waarnemer Bob Heggie onderuitgezakt over zijn tafel schijnbaar dood en de 2e piloot, de jonge Alastair Buchan die in het gangboord lag, ook dood.

Johnny, hoewel gewond, vloog nog steeds met het getroffen vliegtuig terwijl Jock Clelland nog steeds de radio bemande. Peter Jones wenkte Jock Clelland om hem naar achteren te volgen waar de omstandigheden beter waren, maar toen Jock opstond om hem te volgen, scheurde een nieuwe vuurstoot van de vijandelijke jager in het vliegtuig en viel Jock in elkaar over zijn radio. Tegelijkertijd ging de Manchester in een ondiepe duik toen Johnny Hubbard, blijkbaar opnieuw geraakt, zijn hoofd ophief en Peter Jones beval het brandende vliegtuig te verlaten.

Terwijl hij zijn parachute vasthield, bereikte Jones de achterste koepel waar hij de gewonde Tom Stanley aantrof, die op de grond zat met zijn overall onder het bloed. Peter Jones, die zelf licht gewond was, vertelde Tom dat ze moesten springen en hielp hem met zijn parachute. Maar Stanley zei tegen Peter Jones dat hij eerst moest gaan en dat hij hem zou volgen, waarop Peter het toestel verliet.

Tom Stanley ging naar voren in het toestel om te zien of hij iets voor de anderen kon doen, maar vond daar vijf dode bemanningsleden. Hij keerde terug naar het ontsnappingsluik in het staartgedeelte. Terwijl hij zich klaarmaakte om te springen, draaide het vliegtuig op zijn kant. Met het luik van de uitgang naar beneden gericht, sprong Tom en raakte met zijn neus de staartvin. Ernstig gewond, met een gebroken neus en tijdelijk bewusteloos viel Tom door de lucht. Maar kwam gelukkig net op tijd bij om zijn parachute te openen voordat hij de grond raakte.


Bron: aircrew remembered.com

Graf van Flt/Sgt John George Clelland in Bergen

Bron: www.findagrave.com

Graf van Plt Off Alastair William Buchan in Bergen

Bron: www.beeldbankbergen.nl

Graf van Sgt Albert Wallace Baker in Bergen

Bron: www.findagrave.com

Graf van Plt Off John Ralph Hubbard in Bergen

Bron: www.findagrave.com
Bron: University of Toronto Memorial Book Second World War 1939-1945

Graf van Plt Off Robert Heggie in Bergen

Bron: www.findagrave.com