6 Februari 1945

Consolidated B-24J Liberator 42-50505

Schermer

De Consolidated B-24J Liberator 42-50505 van 93BG/330B Sqn USAAF vertrekt van Hardwick airfield in Suffolk met als doel Maagdenburg. Het komt om 10.30 neer in de Schermer ter hoogte van Akersloot.

In die ochtend passeert een grote groep Amerikaanse vliegtuigen, totaal 1.383 bommenwerpers en 904 jagers, de Nederlandse kustlijn en wordt geconfronteerd met Flak. De B-24 Liberator 42-50505, met de bijnaam “The Gremlins Roost” wordt getroffen en komt richting Akersloot. Ter hoogte van de Hoogegeest dropt de bemanning de bommen, de aangerichte schade is enorm. Ongeveer twintig woningen lopen schade op. De bemanning heeft inmiddels per parachute het toestel verlaten. Even later explodeert het toestel en komt in brokstukken neer, die door de hevige explosie over een groot oppervlak worden verspreid.

Bron: americanairmuseum.com

Een piloot vanuit een van de andere vliegtuigen, heeft het volgende verslag gemaakt van het voorval.

Onderwerp: verklaring afgelegd door 2/Lt. F. Redderson/Air Corps

Op de missie 6 Februari 1945 vloog ik als tweede piloot in het toestel 372/C als plaatsvervangend leider van het hoge rechter squadron. Toen we de Nederlandse kust passeerden zag ik toestel 42-50505/E uit de formatie naar rechts glijden, vlammen leken uit de rechterkant van de romp te komen ongeveer bij station zes. Het toestel zette de vlucht in oostwaartse richting voort in bijna horizontale positie, trok toen op in een steile klim. Voordat het vliegtuig afgleed op zijn rechtervleugel, kwamen er twee parachutes uit. Toen het toestel weer in horizontale vlucht terugkwam, blijkbaar koerszettend naar het westen, telde ik nog drie parachutes, toen verdween het toestel uit mijn gezichtsveld. Onze formatie maakte een zwenking naar rechts en opnieuw kon ik het in nood verkerende toestel zien, ik telde nogmaals drie parachutes en toen het toestel op de rug rolde en explodeerde telde ik de laatste parachute die de negende was. Ik zou er niet op durven zweren dat de laatste twee parachutes zich ontplooiden ofschoon ze wel uit het pak kwamen. Toen verloor ik het rondtollende toestel uit het oog.


bron: oudakersloot.nl

De meeste brokstukken kwamen tot ver in de Schermer terecht. Een motor en brokstukken kwamen terecht bij de boerderij tegenover het pontje. Een stuk vleugel kwam in het Noordhollands kanaal. De rode stip geeft aan waar het toestel is neergestort. De blauwe sterren de plaats waar de bommen neerkwamen. Een van de bemanningsleden komt met zijn parachute op het land van boer Oud in de Schermer. De boer pikt de parachutist op en verstopt hem op de zolder van zijn schuur.

Maar de Duitsers hebben de Amerikaan zien neerkomen en zijn snel ter plaatse om de boerderij te doorzoeken. Als ze met hooivorken in het hooi prikken besluit de boer de schuilplaats van de Amerikaan bekend te maken. Twee andere Amerikanen, die net geland zijn, worden door toevallig passerende Duitsers gevangen genomen. Vier bemanningsleden landen met hun parachute in de Graftermeer. Eén van hen heeft ernstige brandwonden in zijn gezicht en wordt met de fiets naar de dokter gebracht. Ook deze Amerikaan wordt door de Duitsers opgepikt.

Monument in de Noordeindermeer

Bron: hetschermereiland.nl

De locatie van het neergestorte vliegtuig

Bron: castricummer.nl

Willem Woestenburg (links) en Lou Beumer (rechts), die hun hulp aan twee bemanningsleden met de dood moeten bekopen

Bron: hetschermereiland.nl

Het graf op de RK Begraafplaats

Bron: hetschermereiland.nl

Zowel de rechter- als de linker-zijluik-schutter overleven het voorval niet. Een van hen had problemen met zijn parachute en de ander was door de Flak zo ernstig gewond geraakt dat hij ‘s avonds aan zijn verwondingen is overleden. De neuskoepel-schutter en de co-piloot werden door omstanders bij het verzet afgeleverd. Willem Woestenburg en Lou Beumer, beiden afkomstig uit Graft en lid van het verzet.

Zij wilden de beide mannen, inmiddels voorzien van burgerkleren met een roeiboot naar een schuilplaats in de Eilandspolder brengen, maar werden ontdekt door de Duitsers. Ze werden aangehouden waarna de beide Amerikanen in een auto werden meegenomen. Woestenburg en Beumer ondernamen een vluchtpoging waarbij een worsteling ontstond, die werd opgemerkt door een Duitser in een tweede auto. Hij schoot één van de jongens neer. De andere sloeg op de vlucht, en werd door een regen van kogels getroffen. Het gerucht gaat dat de Duitsers waren getipt, want hoe toevallig was het dat ze op de afgelegen plek aanwezig waren?

In 1989 is de neuskoepel-schutter naar de plek in de polder terug gekomen en in een roeibootje dezelfde tocht, die hij in 1945 met Woestenburg en Beumer had gevaren, opnieuw afgelegd. Hij heeft nooit geweten dat de twee Graftenaren door de Duitsers zijn neergeschoten.

Van de bemanning komen er twee om het leven en worden er zeven krijgsgevangen genomen.


Pilot: 1/Lt. Howard E. Jennings USAAF, krijgsgevangen

Co-Pilot: 2/Lt. Ralph F. Sanderson USAAF, krijgsgevangen

Navigator: 2/Lt. William E. Schoephoester USAAF, krijgsgevangen

Engineer : T/Sgt. Kenneth E. Massa USAAF, krijgsgevangen

Radio Op.: T/Sgt. Adrian N. Tatum USAAF, krijgsgevangen

Nose Gunner: S/Sgt. Martin H. Rubin USAAF, krijgsgevangen

Left Waist Gunner: S/Sgt. Vance K. Jeffers USAAF, USA

Right Waist Gunner: S/Sgt. Arthur S. Humphreys USAAF, USA

Tail Gunner: S/Sgt. Alfred Midgley Jr. USAAF, krijgsgevangen