16 December 1943

Avro Lancaster Mk III JB656

Oterleek

De Avro Lancaster Mk III JB656 van 7 Squadron RAF vertrekt om 16.17 van Oakington airfield in Cambridgeshire, met als missie Berlijn.

483 Lancasters (25 gingen verloren), tien Mosquito’s en vijf Mosquito’s om afleiding fakkels ten zuiden van de stad te laten vallen.

Het doelwit was bedekt met wolken, dus werd er lucht markering gebruikt, dat van een redelijk nauwkeurigheid was. (Lijkt op druiventrossen of omgekeerde sparren wanneer ze in de lucht tot ontploffing worden gebracht. Door de Duitsers vanwege hun vorm “kerstbomen” genoemd.)

De meeste bommen raakten huizen en spoorwegmaterieel, maar zeer weinig schade aan industriële gebouwen. De cumulatieve schade aan het spoorwegsysteem begon in deze fase van de oorlog van invloed te zijn op het vermogen van Duitsland om voorraden aan het oostfront te leveren.

De JB656 komt om 18.15 in de Schermer, Molenweg, nabij Oterleek, neer nadat het is beschoten door Leutnant Heinz Rolland van de 12./NJG 1, in zijn Bf 110 G-4 van Flugplatz Bergen.

Van de bemanning van zeven komen er zes om het leven en weet er één te ontkomen aan de Duitsers. Het is de boordwerktuigkundige John S. Ogg, die met hulp van het verzet uiteindelijk Rotterdam weet te bereiken en daar tot de bevrijding blijft.


Pilot: F/O. Francis William Rush RAAF, Stompetoren

Flight engineer: Sgt. John S. Ogg RAF, ontsnapt

Navigator: Sgt. Kenneth Wightman RAF, Stompetoren

Bomb aimer: F/O. William Verdun Scott RAAF, Stompetoren

Wireless Op.: Sgt. Henry Bernard Bushell RAF, Stompetoren

Air gunner: F/O. Clive Prosdocimi Luther RAAF, Stompetoren

Air gunner: Sgt. William Robert Buntain RAF, Stompetoren

Het verhaal door Gerard de Boer:

In de buurt van mijn vroegere ouderlijk huis stortte op 16 december 1943 een Lancaster bommenwerper brandend neer in de Schermer (bij de Slingerdijk). De bemanning bestond uit Engelsen en Australiërs, waaronder de 20-jarige Britse boordschutter William Buntain. Het was Williams eerste vlucht omdat hij voor iemand anders was ingevallen. Op de boordwerktuigkundige John Ogg na, is de gehele bemanning omgekomen. Ze liggen begraven op het kerkhof van Stompetoren. Nadat het wrak van de bommenwerper was opgeruimd lagen er als twee stille getuigen van de crash nog een verbrand horloge en een gesp. Gevonden door mijn moeder. Het is in 1948 met ons meegegaan naar Indië en toen we door de politieke en gewelddadige situatie in 1956 het land noodgedwongen - en met achterlating van al onze spullen - moesten verlaten had ze het doosje met het horloge en de gesp in haar handtasje bij zich. Na haar dood in 2010 vond ik het weer terug in een kistje bij haar polissen.


Bron foto en tekst: backtonormandy.org