4 December 1943

Handley Page Halifax Mk V EB137

Bergen

De Handley Page Halifax Mk V EB137 van 431 Squadron vertrekt de avond daarvoor om 23.39 van Tholthorpe airfield in Yorkshire met als doel Leipzig.

Er waren 527 vliegtuigen betrokken.

De aanvalsroute was zo gepland dat de Duitse luchtverdediging zo lang mogelijk in het duister bleef over het doel van de aanval. Het ging vanaf de Nederlandse kustlijn over het IJsselmeer richting Noord-Duitsland en Berlijn. Vervolgens een draai zuidwaarts over het gebied van de stad Brandenburg. Boven Berlijn begon een afleidings aanval door Mosquito’s wat Duitse jagers weghield van de hoofdmacht. Sommige toestellen daarvan vlogen uit koers en kwamen terecht in het zwaar verdedigde gebied van Frankfurt, waar die nacht de meeste van de verliezen werden geleden.

De markering van het doel door het Pathfinder Force was nauwkeurig wat het bombardement effectief maakte. Tussen 3.50 en 4.25 uur lieten 442 bommenwerpers bijna 1.400 ton explosieven en brandbommen vallen. In het stadscentrum veroorzaakte dit een vuurstorm. Hans Rumpf, Duitse brandweer-werktuigkundige en inspecteur brandveiligheid, was tijdens de aanval in Leipzig. Hij zei dat de vuurstorm nog heviger was dan die in Hamburg tijdens Operatie Gomorra.

Brandweerkorpsen vanuit het achterland moesten steun verlenen, omdat de brandweer van Leipzig de helft van hun mensen voor ondersteuning naar Berlijn had moeten sturen. Deze hulp was vaak niet in staat de branden te bestrijden, omdat hun slangen niet pasten op die van de brandkranen in Leipzig, waarvan slechts 30% was gestandaardiseerd. Bovendien viel de watervoorziening snel uit.

Bij de aanval kwamen meer dan 1.800 mensen om het leven. Een klein aantal voor zo'n zware aanval, omdat veel inwoners de instructie om in de kelders te blijven niet hadden opgevolgd en zo aan de vuurstorm ontsnapten.

In het stadscentrum werden veel historische gebouwen het slachtoffer van de aanval: het Oude en Nieuwe Theater, de Nieuwe Handelsbeurs, het schip van de Johanniskirche, de Alte Waage, de Matthäikirche, het Museum voor Schone Kunsten, het Café Zimmermann en het hoofdgebouw van de universiteit. Als gevolg van de aanval werd ook de vernietiging geregistreerd van 1.067 commerciële gebouwen, 472 fabrieksgebouwen, 56 scholen, 29 beursgebouwen en negen kerken. 58 van de 92 afdelingen van de Universiteit van Leipzig werden getroffen en gedeeltelijk verwoest.

De EB137 kwam op de retourvlucht om 03.05 neer bij het Zakedijkje tussen Koedijk en Bergen, na te zijn beschoten door Feldwebel Karl-Georg Pfeiffer van de 12./NJG 1, in zijn Bf 110 G-4 van Fliegerhorst Leeuwarden.

Alle zeven bemanningsleden kwamen om het leven.

Pilot: F/Sgt. Francis Albert Long RAF, Bergen

Flight engineer: Sgt. Georges Heider RAF, Bergen