81) Waerdendelstraat

Rosa Sara Hirsch "Rosy Hahn"

* 03-06-1888 Frankfurt a. M. (D) - overlevende onderduik

Aankondiging van een kerkconcert door Rosy Hahn, Alkmaarsche Courant van 16-12-1933.

Rosa Sara Hirsch is een Duitse zangeres en zangpedagoog aan de Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst en is bekend onder haar artiestennaam Rosy Hahn. Geboren 3 juni 1888 Frankfurt am Main, overleden 18 september 1969 Londen, gevlucht vanuit het nazi-Duitsland van 1933 naar Alkmaar.

Ze is in 1933 vanuit Duitsland naar Nederland gevlucht en stond in 1934 in Alkmaar ingeschreven. Ze kwam regelmatig, samen met nog andere Duitse vluchtelingen waaronder de Duitse kunstschilder Erwin Browien (wonende in Egmond aan de Hoef), op vrijdagavond eten bij het gezin van Jan Hemelrijk, rector van het Murmellius Gymnasium. In Alkmaar treedt zij onder andere ook op. In de Alkmaarse kranten van 1933 tot 1940 wordt regelmatig verslag gedaan van haar concerten.

Op 15 mei 1940, vlak voordat de Duitse Wehrmacht Alkmaar binnentrekt, vlucht ze samen met Eli Prins. Via IJmuiden gaan ze, samen met nog twee Nederlandse soldaten van Joodse komaf, met de boot naar Engeland. Net als Eli blijft ze in Engeland wonen; haar 80-ste verjaardag wordt genoemd in de Association of Jewish Refugees in Great Britain van mei 1968. Ze was toen woonachtig in London NW6, 3 Woodchurch Road.

De twee Nederlandse soldaten waren gedeserteerd vanuit de kazerne in het ROG-gebouw met toestemming van hun kapitein, zodat ze zich niet aan de Duitse bezetter hoefden over te geven.

Tijdens haar internering in Engeland, net na haar vlucht uit Nederland, maakt een mede geïnterneerde op 3 juni 1945, ter ere van haar verjaardag, een gedichtje voor Rosy:

Gewoond in Alkmaar

Wij zijn in geen hemel

Wij zijn in geen hel

Wij zijn niet in Alkmaar

Wij zijn in de cel

Bron: Britisch internees in the second world war ; "De familie Drukker en de tragiek van joods Alkmaar", Jan van Baar (ISBN 978-90-821307-3-7, 2021)

Stukje over Rosy Kahn in de Alkmaarsche Courant van 19 januari 1934

Bron: Regionaal Archief Alkmaar